duminică, 10 martie 2013

Fericirea nu e o provizie

Si astfel am facut un pas in cunoasterea fericirii si am acceptat sa o privesc ca pe o problema. Caci ea imi parea a fi fruct al unui ceremonial ce creeaza un suflet fericit, si nu dar steril de obiecte zadarnice. Caci nu e posibil sa dai oamenilor fericirea ca pe o provizie. Acelor refugiati berberi tatal meu nu putea sa le dea nimic care i-ar fi putut face fericiti, in timp ce eu am vazut, in deserturile cele mai aspre si in saracia cea mai cumplta, oameni a caror bucurie era stralucitoare
Dar sa nu-ti inchipui ca eu am putut sa cred, chiar si un singur moment, ca fericirea ta se va naste din singuratate, din gol si din saracie. Caci ele pot, la fel de bine, sa te duca la disperare. Dar ti-l arat, ca fiind impresionant, exemplul care deosebeste atat de bine fericirea oamenilor de calitatea proviziilor ce le sunt date si supune atat de perfect aparitia fericirii calitatii ceremonialului.
Si desi experienta m-a invatat ca oamenii fericiti se intalnesc in mai mare proportie in deserturi, manastiri si sacrificii decat intre sedentarii oazelor fertile sau ai insulelor crezute a fi fericite, nu am conchis, ceea ce ar fi fost stupid, ca hrana de buna calitate se opune calitatii fericirii, ci doar ca acolo unde bunurile sunt innumar mai mare, sunt oferite oamenilor mai multe sanse de a se insela asupra naturii bucuriilor lor, caci ele par, intr-adevar, a-si afla izvorul in obiecte, cand, de fapt, ei nu le afla decat in intelesul pe care il iau lucrurile intr-un anume imperiu sau domeniu. Astfel, e posibil ca in prosperitate sa se insele mai usor si sa  alerge dupa bogatii zadarnice.
Pe cand cei din desert sau manastire, neposedand nimic, stiu cu claritate de unde vin bucuriile si salveaza cu mai multa usurinta izvorul fervorii lor.
Inca o data, aici, ma gandesc la dusmanul care iti aduce moartea sau te inalta. Caci, daca, recunoscandu-i adevaratul izvor ai sti sa-ti salvezi fericirea in insula fericita sau in oaza, omul care se va naste va fi, fara indoiala, si mai impunator, asa cum dintr-un instrument cumai multe coarde poti spera sa obtii un sunet mai bogat  decat dintr-un instrument cu o singura coarda... (p. 346)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu